بعد دفاعها عنها.. ميار الببلاوي تهاجم وفاء مكي

أرشيف فوشيا
لين محمد
9 مايو 2023,11:35 ص

لم يمر أيام على دعم الفنانة المصرية المعتزلة ميار الببلاوي مواطنتها وفاء مكي بشأن براءتها من قضية تعذيب الخادمتين، لتهاجمها مرة أخرى.

وفي التفاصيل، نشرت الببلاوي مقطع فيديو من برنامج "صبايا الشمس" للإعلامية ريهام سعيد، يظهر فيه شاهد عيان يروي تفاصيل واقعة تعذيب مكي للخادمتين، وكتبت في تدوينتها التي شاركتها عبر حسابها في "فيسبوك" مهاجمة مكي: "اللهم لك الحمد ربنا ظهر الحقيقة من شاهد عيان وكده أنا كنت بانب ضميري على الفاضي سؤال إيه اللي بتعمليه ده يا وفاء أنا قلت إن فى موقف حصل لكن كده اتحسمت كفاية بقى ملقتيش حد تدوسي عليه غيري وتمثلي البراءة".

وأوضحت ميار أنها ترفض اتهامها بمحاولة تصدر الترند؛ إذ قالت ما ساورها من شكوك، مشددةً أن تصريحها لن يقدم أو يؤخر بشأن تبرئة مكي من التهم الموجة لها، خاصة بعد شهادة الشاهد.



وتابعت الببلاوي أنها تأكدت من أن مكي مذنبة في القضية، قائلة: "وبعد ما قريت التحقيقات والتقارير قد إيه أنا كنت هبلة فى كل مكان تكذبي وأنت عارفة أنك مش مظلومة وأنا الحمد لله اتأكدت أنك مذنبه والحكم عين الحقيقة، كده لما جولي مكنوش جايين من عندها وكده المخدمتيه كذابة شاهد العيان ده ريح قلبي".

وطلبت الببلاوي من مواطنتها السكوت وعدم ادعاء البراءة، كما هاجمت زميلتيها الإعلاميتين أميرة بدر وجينا سليم، اللتين استضافتا مكي في برنامجيهما، قائلة: "مش مستغربة غير اتنين زميلاتى الإعلاميات ايه ده ايه كميه الحقد ده لو كنتوا تعبتوا نفسكم زى ريهام سعيد علشان توصلوا للحقيقة وتريحوا الرأي العام ومتفكروش فى التريند تفكروا فى مصداقيتكم اعلاميات للأسف مكنتوش سمحتوا بالى بتعمله وفاء أعوذ بالله اتعلموا من ريهام سعيد لأنها هتفضل باحثه عن الحقيقة اعلامية مهنية زى مابيقول الكتاب".

بث مباشر - وفاء مكي كدابة.. انهيار شاهد العيان من البكاء.. عذبت الأولاد قدام عيني

بث مباشر - وفاء مكي كدابة.. انهيار شاهد العيان من البكاء.. عذبت الأولاد قدام عيني #صبايا_الشمس #قناة_الشمس

Posted by ‎قناة الشمس‎ on Monday, May 8, 2023

ولفتت الببلاوي إلى أن كلام شاهد العيان حقيقي، إذ أن الخادمتين أرسلتا لها قبل ذهابهن إلى وفاء مكي، مُضيفة: "أنا لو كنت قلت اللى أنا كنت فاهماه غلط ساعتها كنت هتحاكم زى الفنانين اللي اتهموا بالشهادة الزور وفعلا ولا كان كلامي هيقدم ولا يأخر طيب ليه الست وفاء مطلبتنيش للشهادة ودا اللي اتقالي لو محامين وفاء شايفين أن في أي ثغرة كانت طلبتني للشهادة".

وتابعت: "لما شفت التحقيقات وسمعت شاهد العيان ربط الأحداث عرفت أني الحمد لله البنات نزلوا من عندي على وفاء مش العكس يعني واقعة التعذيب مؤكدة بعد ما كانوا عندى مش قبل وبكده يبقى الست مذنبة والمحكمة والمباحث والطب الشرعي لا غبار عليهم سبحان الله مش حق وفاء اللى رجع حق البنتين اللى شافو قمة العذاب وربنا يفكها من رقبتي".

وأضافت: "إنما الأستاذة وفاء واللي طالعة في كل مكان تشوه صورتي وتبين أني كتمت شهادة كاذبة وبيني وبينها القضاء العادل".

google-banner
foochia-logo