يسرا: أعجبني "رسالة الإمام".. و"1000 حمد الله ع السلامة" كان متعبا

أرشيف فوشيا
آية أبونظام
25 أبريل 2023,12:05 م

أشادت الفنانة المصرية يسرا، بمسلسل "رسالة الإمام" الذي عرض ضمن دراما رمضان مبينة أنه عمل ديني، ويتناول سيرة الإمام الشافعي.

وقالت يسرا خلال لقائها مع برنامج "مساء dmc": "أعجبني أوي الإمام الشافعي، وخالد النبوي في أعلى حالاته الفنية، رائع وأداؤه هادئ وبيتكلم بثقة بدون صوت عال".

وأضافت: "العين كانت مرتاحة وهي بتتفرج على لبسه ولبس الممثلين والكومبارس في رسالة الإمام، وشايفة المسلسل من أحلى الحاجات".

وأبدت يسرا إعجابها بمسلسلات أخرى عرضت في موسم رمضان، قائلة: "منى زكي حلوة أوي، ودنيا سمير غانم تحفة، والحاج أحمد السبكي عامل شغل جامد، والمخرج رائع".

ووصفت الفنانة المصرية مسلسل "الكتيبة 101" بطولة الفنان عمرو يوسف "بالعمل المهم"، موضحة: " لازم نشوفه ونعرف الحقائق، علشان إحنا بننسى".

هدف المسلسل



كما تطرقت يسرا خلال المقابلة للحديث عن الهدف والغاية من تقديم المسلسل: "كنا عايزين نبين اننا عندنا ناس جدعة وطيبة دي نماذج اللي لازم الناس تعرف انها موجودة عندنا خفة الدم المصرية احنا ناس بتحب الفرفشة والناس وهي بتنقد شيء بتضحك".

وأوضحت سبب قبولها المشاركة في المسلسل: "قبلت مسلسل 1000 حمدالله ع السلامة عشان كنت حاسة إن الناس عايزة تضحك وكنت محتاجة أغير من أدواري".

وأثنت الفنانة المصرية على أداء أبطال "1000 حمد الله ع السلامة: "أحمد عبد الوهاب موهبة غير عادية وعنبة طلع جامد، ومايان السيد لايق عليها دور البرنسيسة".

الإرهاق في العمل

وقالت إنها شعرت بالإرهاق خلال تصوير مشاهد المسلسل، مبينة: "المتعب في العمل هو أن أغلب مشاهده تم تصويرها بالخارج".

وأضافت: "احنا مخلصين بدري يعتبر أنجزنا، كان متعب في إنه خارجي كنا بنسافر ونرجع، يوم الفيوم نزلنا من بيوتنا 4 صباحا ورجعنا 10 بالليل، كل ده صورناه في يوم واحد.. ده إنجاز".

google-banner
foochia-logo