حمزة نمرة ينشر صورة نادرة مع والده.. ويكشف قصة "مرايات"

أرشيف فوشيا
لين محمد
21 سبتمبر 2023,7:15 ص

كشف الفنان المصري حمزة نمرة أن القصة الكامنة وراء أغنيته "مرايات" تعود لسيرة حياة والده، الذي أفنى حياته في مهنةٍ لم تكن حلمًا له.

وشارك نمرة متابعيه عبر حسابه في "إنستغرام" صورة قديمة تجمعه بوالده المتوفَّى من حفل عيد ميلاده، ظهر فيها وهو يقبله على وجنته أثناء تقديمه هدية له، بينما وقف نمرة خجلًا أمام عائلته.

وأوضح نمرة في خانة التعليقات أنه تمنى لو استطاع عيش اللحظة والتعبير عن حبه لوالده، بدل أن يخجل أمام إخوته.

وكتب: "أنا فاكر الصورة دي، كانت في عيد ميلادي وبابا الله يرحمه كان جايب لي هدية، أنا كنت عايز الموقف يعدي بسرعة ومحرج واخواتي بيصوروني وبابا بيديني الهدية وهو حاضنني. لما شوفت الصورة دلوقتي لقيتني بقول لنفسي ياريتك كنت مركز أكتر من كده في اللحظة دي وعرفت تعبر عن المحبة اللي جواك للي حواليك".



ولفت نمرة إلى أن والده كان عاشقًا للفن، وتمنى أن يصبح رسامًا في المستقبل، إلَّا أن عائلته وقفت أمام حلمه وأقنعته بدخول كلية الطب في القاهرة؛ نظرًا لتقديره العالي في الثانوية العامة، لينتهي بذلك حلم دخوله كلية الفنون الجميلة.

واستطرد نمرة قائلًا: "طبعاً اتخرج من الطب وما دخلش فنون جميلة، وسافر واشتغل طبيب أربعين سنة، كان مخلصا جداً لشغله وربنا رزقه النجاح والسمعة الطيبة".

وأضاف أن والده في أيامه الأخيرة أنشا صفحة في "فيسبوك" وبدأ بنشر لوحاته التي رسمها في صغره، إذ اعتبر أنها طريقة ليعرّف بها عن نفسه بعيدًا عن الطب.

وقال: "في مرضه الأخير، بابا كان كل اللي بيعمله إنه يصور رسوماته القديمة اللي رسمها وهو صغير وينشرها على الفيسبوك، كأنه بيقول اعرفوني، ده أنا، مش الشخص اللي عرفتوه الأربعين سنة اللي فاتت".

واختتم منشوره: "أغنية مرايات.. بأهديها ليك يا بابا".

وتفاعل رواد مواقع التواصل الاجتماعي مع منشور نمرة المؤثر، وعلَّقت إحداهن: "هتفضل انجح فنان لأنك مش عامل فيها فنان، يا راجل دانت بتتكلم من قلبك اكنك صاحبي اللي بشوفه كل يوم".

google-banner
foochia-logo