مي حلمي تهاجم ياسمين الخطيب بعد انتقاد الأخيرة لـ ياسمين عز

أرشيف فوشيا
محمد موسى
13 أكتوبر 2022,8:49 م

تضامنت الإعلامية المصرية مي حلمي مع زميلتها ياسمين عز، ضد الأخرى ياسمين الخطيب، وفتحت النار على الأخيرة، بعد انتقاد "الخطيب" تصريحات "عز" حول كيفية أن تعامل المرأة الرجل.
وقالت حلمي في تدوينة لها موجهة رسالتها إلى ياسمين الخطيب، عبر حسابها بموقع "فيسبوك": "ماعنديش أدنى شك غير الي تقول كده على زميلتها واحدة منفسنة عليها مش أكتر".
وأضافت: "ما البرامج كتير والهبد كتير، اقلبي يا حببتي واتفرجي علي رضوى الشربيني مدام ياسمين مش عجباكي، ولا ياسمين عز وجعاكم؟".
وتابعت: "ماتتفرجوا علي بقيت البرامج، إزاي تحاربي ست زيك ولا عشان إنتي قاعدة وهي بتشتغل؟ فالهريه والنكته شغاله عليها".
وهاجمت حلمي طريقة ياسمين الخطيب "المتعالية"، قائلة: "إيه الطريقة دي بتاعت يع وبلدي، إيه ياختي عيشي عيشه أهلك واحترمي زميلتك، ما أجرمتش، ولا لازم تطلع تقول إدي جوزك بالشبشب عشان تتبسطي، اه آسفه أصلها مسمعه فمزعله الفشلة".
واختتمت حديثها قائلة: "وريحي يا بتاعت ال يع وريحي يا منفسنة منك ليها، يمكن لو خلتيه يمشي علي السجادة ماكنش طفش".




تعليق ياسمين الخطيب ضد ياسمين عز


وكانت الإعلامية ياسمين الخطيب قد هاجمت زميلتها ياسمين عز، وكتبت عبر فيسبوك: "شيء مؤسف جداً، ومثير للغثيان، أن تتحدث اعلامية على قناة مرموقة، عن حسن معاملة الزوج، فتقصرها على: سيبيه يدوس على السجادة، وشيلي انتي كيس الزبالة، واديله ورك الفرخة! حاجة بلدي ومقرفة جداً".
وأضافت: "يعني يا ست لو عايزه تنحازي للرجالة عشان الترند -إللي مش هايدوم- اتكلمي عن مشاكل الرجال الحقيقية، عن مصاريف الزواج المبالغ فيها، والطلبات إللي بتقسم ظهر الشباب، من مهر وشبكة وخلافه".
وتابعت الخطيب: "ولو مصرة يعني تعملي خبيرة في العلاقات الاجتماعية، وتنصحي الزوجات، انصحيهم يتفهموا الظروف، يخفضوا النفقات، مش يكمروا لرجالتهم نص الفرخة.. إيه الـ يع ده".



ياسمين عز تدافع عن تصريحاتها





من جانبها عادت الإعلامية ياسمين عز ودافعت عن تصريحاتها التي اعتبرها البعض منحازة للرجل، مؤكدة أن نصائحها التي تقدمها للسيدات بمثابة محاولة منها لحثهن على تقدير الزوج، والعيش معه في سكينة.
وقالت عز، خلال برنامج "كلام الناس" عبر فضائية "mbc مصر": "أنا بنام وضميري مرتاح الحمد لله، وبعد كل حلقة بكون في حالة سكينة لأني بدعوا للاحترام والمودة والتقدير بين الزوجين، وبنصايحي هيفضل البيت عامر بيكوا".
وأضافت: "أنا مش هقدر أنام وأنا بسخنك على جوزك وبقومك عليه، ولو عملت كده هبقي شايلة ذنبك عشان خربت بيتك بكلامي وأنا عايشة حياتي بالطول والعرض".
وأوضحت ياسمين عز: "ربنا يرزق كل راجل باللي تقدر تشيله في عينيها وتستحتمله، ويارب دايما بيوتكم عمرانية بيكوا والحب اللي بينكوا".
واختتمت بالقول: "إحنا في بيوتنا زيكوا بالضبط، ودايما تعاملنا مع الرجالة حاضر ونعم، والموضوع ده هو الأصول اللي اتربينا عليها وشوفنا أهلنا بيتعاملوا بيها مع بعض".

رئيسة المركز المصري لحقوق المرأة تهاجم ياسمين عز


كما هاجمت المحامية نهاد أبو القمصان، رئيسة المركز المصري لحقوق المرأة، المذيعة ياسمين عز، بسبب تصريحاتها، واستنكارها غضب الزوجات من قيام الزوج بالدعس على السجادة بحذائه المتسخ، معتبرة أن الرجل اشترى السجاد بماله، وهو حر فيه. داعية الزوجات إلى معاملة الزوج بالطريقة القديمة.
وقالت أبو القمصان إن عز ترغب في الزواج قريباً، وإن دفاعها المتواصل عن الرجال على الهواء، خلال برنامجها التلفزيوني، يعد رسائل لتحقيق هذا الهدف.
وأوضحت أبو القمصان في تصريحات تلفزيونية، أن المذيعة ترغب في الزواج، فترسل رسائل على الهواء، كما اتهمتها باستفزاز المشاهدين لركوب الترند.
google-banner
foochia-logo